Ciekawe linki

 

Motoryka mała nie jest nam dana wraz z urodzeniem i musimy ją wykształcić zarówno poprzez swobodny ruch, jak też działania sterowane. Do tych ostatnich należą właśnie przedstawione poniżej zabawy, dzięki którym dzieci nabierają zręczności i wyrabiają umiejętności takie jak szybkość, zwinność czy wytrzymałość. Prawidłowy rozwój motoryki małej pozwala też  zbudować pozytywny obraz siebie, w którym umiem, potrafię, zrobię to – stają się nieodłącznym elementem przekonania o własnych możliwościach.

http://dziecisawazne.pl/jak-cwiczyc-motoryke-mala-z-dzieckiem/

5 zabaw przeciwko agresji.

5 zabaw przeciwko agresji. Rozładowują napięcie emocjonalne – to najlepsza broń na małego złośnika.

Złość to uczucie niezbyt fajne, ale nawet dzieciakom nie jest ono obce. Zamiast jednak powtarzać im, że mają się nie denerwować i uspokoić, lepiej zaproponować im zabawę, która pomoże rozładować napięcie emocjonalne, a rosnącą agresję ukierunkuje na bardziej akceptowalne działania. Złości nie można w sobie dusić, ale można się z nią trochę pobawić i w ten sposób szybko pozbyć.

więcej na: http://agaidzieciaki.mamadu.pl/123417,5-zabaw-przeciwko-agresji-i-rozladowujacych-napiecia-emocjonalne-najlepsza-bron-na-malego-zlosnika

5 zabaw na uspokojenie

5 zabaw na uspokojenie i relaksację. Pomogą zapanować nad energią malucha

Dobra zabawa służy przede wszystkim rozrywce i aktywności, ale przychodzi taki czas, że atmosferę trzeba nieco ostudzić, zwolnić i zapanować nad energią małego szkraba. Zwykła prośba o chwilę odpoczynku i zatrzymanie się rzadko skutkuje – siedzieć i nic nie robić z pewnością nie jest domeną dzieciaków. Można oczywiście włączyć telewizor, ale dobrze wiemy, że to nie do końca dobre i gdy korzystamy z tej metody zbyt często zaczyna gryźć nas sumienie.

więcej na:  http://agaidzieciaki.mamadu.pl/123349,5-zabaw-na-uspokojenie-i-relaksacje-ktore-pomoga-zapanowac-nad-energia-malucha

Zdrowe żywienie

images (15)JAK  ZACHĘCIĆ  DZIECKO  DO  JEDZENIA  WARZYW   I   OWOCÓW

Pokaż dziecku, że jedzenie może być zabawą.

Zabawa dla twojego dziecka jest sposobem poznawania świata, dlatego to właśnie przez zabawę najłatwiej jest uczyć malucha zdrowych nawyków – istnieje wiele trików, które pomogą zachęcić dziecko do jedzenia warzyw, owoców i picia soków. Raz wpojone zdrowe nawyki będą dawały efekty przez długi czas! Pamiętaj o właściwych proporcjach – regularnych posiłkach i 5 porcjach warzyw, owoców lub soku dziennie. Przekonanie dziecka do częstego sięgania po owoce, warzywa oraz soki jest bardzo ważne dla jego zdrowia. Warzywa i owoce mają bowiem wszechstronnie korzystne działanie, zawierają cenne składniki: witaminy, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy. A ponadto, dieta bogata w warzywa, owoce oraz soki zapewnia dobrą formę – także dzieci. Oczywiście, musisz pamiętać, że inna bę- dzie porcja dla dziecka, inna dla osoby dorosłej, np. dla 5-latka porcja to już 1/2 banana, a dla dorosłego – cały banan. Ważne jest, abyś dostosowała porcje do całodziennego zapotrzebowania na energię i poszczególne składniki odżywcze.

W co więc bawić się z dziećmi, by zachęcić je do warzyw, owoców i soków?images (16)

Dla młodszych dzieci warzywa na kanapkach układaj tak, by tworzyły roześmiane buźki, statki z żaglami, słoneczko lub lubiane przez Twoją pociechę postaci z bajek. Zadbaj również o to, by cały posiłek ułożony na talerzu wyglądał tak, jak np. mapa prowadząca do ukrytego skarbu. Czym będą tu warzywa – to zależy tylko od Twojej wyobraźni. Podajemy kilka przykładów:
• z ziemniaków możesz za pomocą łyżki uformować bałwanka – z guzikami z groszku, nosem z kawałeczka marchewki i kapeluszem wyciętym z pomidora
• z pokrojonej rzodkiewki możesz przygotować chmurki (pomocny będzie tu niebieski talerz), z żółtej papryki – słoneczko, z sałaty – trawkę, na której znajdzie się pozostała część posiłku (np. kotlety)
• z brokułów możesz ułożyć wielki, zielony las, ryba lub mięso mogą wystąpić w charakterze gleby, z której las wyrasta, a ziemniaki, ryż lub makaron mogą stać się chmurkami
• krążki z pokrojonej marchewki mogą być kołami samochodu, sałata niech będzie zieloną karoserią (papryka – żółtą lub zieloną), groszek – światłami, smażony bakłażan – szybami
• plaster pomidora świetnie sprawdzi się w roli słońca zachodzącego za polami ułożonymi z fasolki szparagowej. Ciekawym sposobem jest również zabawa w chowanego, w której szukacie schowanych skarbów – mogą nimi być warzywa, owoce albo soki. Zadaniem twojej pociechy jest znalezienie schowanej rzeczy, zwieńczeniem zabawy będzie wspólne zjedzenie witaminowej zguby. Równie interesującą zabawą może być odgadywanie nazwy rzeczy trzymanej przez twoje dziecko w ręce. Każde warzywo może być wyzwaniem, gdy robi się to z zawiązanymi oczyma i jedynym sposobem rozwiązania zagadki jest dotykanie i próbowanie trzymanej rzeczy. Zgadywanie warzywa i owocu możesz przeplatać z okre- ślaniem smaku soku, jaki podałaś dziecku. Dla urozmaicenia zabawy możesz mieszać smaki ze sobą tworząc mixy sokowe, to z pewnością utrudni dziecku odgadnięcie jaki to sok i uczyni zabawę jeszcze bardziej ciekawą. Inny sposób przemycenia warzyw i owoców do diety maluchów to przygotowanie z nich czegoś, co dzieci uwielbiają. Np. deseru w postaci lodów z owocami i orzechami, mlecznego koktajlu z owocami (śmietana lub jogurt zmiksowane z owocami) albo sałatki z owocami, orzechami i rodzynkami. Na szczęście, z piciem soków nie ma żadnych problemów. Dzieci uwielbiają kolorowe i orzeźwiające smaki. Gdy, dodatkowo, podamy dziecku sok w szklance o ciekawym kształcie, mamy gwarancję, że nasza pociecha na pewno przyswoi porcję witamin.
warzywa1Przygotuj z dzieckiem wspólny posiłek
Gotowanie z dzieckiem to nie tylko doskonały pomysł na wspólne spędzanie czasu. Gdy masz do przygotowania posiłek warto zaangażować w jego wykonanie swoje dziecko. W dodatku, podczas wspólnej pracy, możesz przekazywać pociechom zdrowe nawyki żywieniowe. Co ważne, w trakcie wspólnego gotowania, twoje dziecko może spróbować wielu nowych potraw, dzięki czemu jego dieta staje się bardziej różnorodna i bogata w wartościowe składniki. Wspólne gotowanie możesz zacząć od układania listy zakupów. Zwróć uwagę na to, by znalazły się na niej różnorodne warzywa, owoce i soki. Wytłumacz dziecku, że nie wystarczy tylko jeden rodzaj produktu, ważna jest ich wielość. Każdemu nudzą się potrawy, które zbyt często pojawiają się na stole. Nie inaczej jest z owocami. Zatem jeśli najczę- ściej sięgasz po jabłka, mandarynki, banany lub pomarańcze, to zapomnij o nich na jakiś czas, zrezygnuj z tej monotonii i daj szansę innym – może sezonowym smakołykom. Podczas zakupów wytłumacz dziecku, co jest ważne przy wybieraniu owoców, warzyw i soków. Zwróć uwagę w przypadku warzyw i owoców na świeżość produktów oraz to, czy są uszkodzone. Gdy wraz z dzieckiem wybierasz sok, wytłumacz mu, dlaczego soki są zdrowe, pokaż, jak wiele jest różnych smaków i pozwól mu samodzielnie wybrać taki smak, na jaki ma ochotę. Jakie potrawy mo- żesz przygotować wraz ze swoją pociechą? Na pewno musisz dostosować poziom zadań do wieku swojego dziecka. Dla najmłodszych dobrym pomysłem będzie wspólne przygotowanie sałatki – gdy ty będziesz kroić składniki, twoje dziecko może mieszać je ze sobą. Podczas robienia kanapek, maluszek może ozdabiać je różnymi warzywami – papryką czy ogórkiem pokrojonym w paseczki. Starsze dzieci mogą wykonywać trudniejsze zadania, jak obieranie jabłek obieraczką. Przy przygotowywaniu posiłków zawsze możesz znaleźć proste czynności, w które warto zaangażować dziecko. Przy okazji wspólnej pracy, warto wykorzystać sytuację i postawić na stole szklankę soku, dla siebie i dla dziecka. Wspólne gotowanie w towarzystwie smacznego i zdrowego soku z pewnością stanie się rytuałem, do którego chętnie będziecie powracać

Prawa Dziecka według Janusza Korczaka

 korczak_2012

 

Centralny motyw działalności i twórczości J.Korczaka stanowi – prawo każdego dziecka do życia i odpowiedniego jego poziomu. Pisał o konieczności zapewnienia dziecku odpowiedniej jakości życia w sferze jego potrzeb fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych i społecznych. W tym miejscu warto przypomnieć że tytuł jednego z jego utworów brzmi: „Prawo dziecka do szacunku” – i stanowi programową syntezę jego twórczości.

Trafnie współcześni przypisują J.Korczakowi tytuł Obrońcy Praw Dziecka.

Z naczelnej zasady przyjętej przez J.Korczaka, iż dziecko jest człowiekiem wynika troska o wciąż gwałcone przez dorosłych prawa. Spośród wielu praw, o których pisał i o które walczył, jako zasadnicze należy wymienić:

Prawo do szacunku 
Jest to prawo najbardziej lekceważone we współczesnym świecie. Dzieci trzeba nie tylko kochać, ale też dobrze traktować, a to oznacza indywidualne podejście do każdego wychowanka. Wielu starań powinno dołożyć społeczeństwo, by uczeń miał prawo do poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich.

Prawo do niewiedzy 
Dla kilkuletniego dziecka nie wszystko jest proste i jasne jak nam się wydaje.
Otaczający świat jest dla niego nieznany. Dorośli powinni mieć wiele wyrozumiałości i cierpliwości wobec niekończących się pytań dziecka.
W konwencji czytamy: 
” Zadaniem dorosłych jest cierpliwe i wytrwałe niesienie pomocy podopiecznym w chwili, gdy potrzebują oni przewodnika, by wybrać i zdecydować kim być, co robić, jaką postawę przyjąć w zbiorowości ludzkiej i na podstawie jakich wartości budować przyszłość.”

Prawo do niepowodzeń i łez 
Nie wolno oskarżać dziecka za niepowodzenia, lecz należy cierpliwie czekać, aż dziecko wydorośleje, nabierze życiowego doświadczenia. Zamiast karania współczesna psychologia proponuje – ” pokaż dziecku jak można naprawić zło”.

Prawo do upadków 
Obcując na co dzień z dziećmi nie powinno nas dziwić, że dzieci upadają czy grzeszą. Wychowawca uznając prawo do upadku, akceptując błędy podopiecznych musi pamiętać, że jego obowiązkiem jest obserwowanie zachowania, wyjaśnianie przyczyn nieprawidłowości i odchyleń w rozwoju oraz podejmowanie działań kompensacyjnych wobec dzieci, które tego potrzebują.

Prawo do własności 
Poszanowanie tego prawa jest konieczne zarówno ze strony nauczycieli jak i rodziców. Uczymy dzieci, że maja prawo do własności, ale również powinny je respektować wobec innych.

Prawo do tajemnicy 
Dzieci, nawet te najmłodsze, mają swoje tajemnice osobiste, rodzinne czy koleżeńskie. Dorośli powinni je szanować. Nauczyciel szanujący tajemnicę dziecka, uczy swoja postawą, że są sprawy, o których nie mówi się wszystkim.

Prawo do radości 
J. Korczak w swoim pamiętniku pisał – „dziecku potrzebna jest jasność szczęścia i ciepło miłości…. Niech dzieci się śmieją, niech będą wesołe.”
Dziecko powinno wychowywać się w miłej i serdecznej atmosferze, pełnej uśmiechu i radości.

Prawo do wypowiadania swoich myśli i uczuć 
Łamanie tego prawa jest krzywdą wyrządzoną dziecku, którą trudno w życiu naprawić. Należy dać dziecku prawo do wyrażania własnych poglądów i uczuć, przyjmując je stosownie do wieku i dojrzałości dziecka. Dzieci potrzebują tego, by ich uczucia były akceptowane i doceniane.

Prawo do dnia dzisiejszego 
Dziecko żyje teraźniejszością, bieżącą chwilą i to liczy się najbardziej. Wszystko co było w przeszłości czy dopiero ma nadejść, nie jest dla niego tak ważne.
„Dla jutra lekceważy się to, co je dziś cieszy, smuci, dziwi gniewa, zajmuje. Dla jutra, którego nie rozumie (…) kradnie się lata życia” – to słowa J.Korczaka.

Korczakowskie prawa dziecka są aktualne do dziś. Jego myśli, idee, jego cele ocalały i większość z nich zrealizowano w Konwencji Praw Dziecka.

Prośba Twojego Dziecka

dziecko do korczaka

Uśmiech Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.

Uśmiech Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję – poczucia bezpieczeństwa.

Uśmiech Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.

Uśmiech Nie rób ze mnie większego dziecka, niż jestem. To sprawia, że przyjmuje postawę głupio dorosłą.

Uśmiech Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.

Uśmiech Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.

Uśmiech Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.

Uśmiech Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że cię nienawidzę. To nie ty jesteś moim wrogiem, lecz twoja miażdżąca przewaga !

Uśmiech Nie zwracaj zbytniej uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć twoją uwagę.

Uśmiech Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed tobą bronić i robię się głuchy.

Uśmiech Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.

Uśmiech Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.

Uśmiech Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.

Uśmiech Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w ciebie.

Uśmiech Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.

Uśmiech Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.

Uśmiech Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet ci się nie śniło.

Uśmiech Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.

Uśmiech Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja też rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób, co możesz, żeby nam się to udało.

Uśmiech Nie bój się miłości. Nigdy!!!

Warto pamiętać

teddy_glitzherz

Dorośli pamiętajcie!

Dzisiejsze nieśmiałe dziecko, to to,
z którego wczoraj się śmialiśmy.
Dzisiejsze okrutne dziecko, to to,
które wczoraj biliśmy.
Dzisiejsze dziecko, które oszukuje, to to,
w które wczoraj nie wierzyliśmy.
Dzisiejsze zbuntowane dziecko, to to,
nad którym się wczoraj znęcaliśmy.
Dzisiejsze zakochane dziecko, to to,
które wczoraj pieściliśmy.
Dzisiejsze roztropne dziecko, to to,
któremu wczoraj dodawaliśmy otuchy.
Dzisiejsze serdeczne dziecko, to to,
któremu wczoraj okazywaliśmy miłość.
Dzisiejsze mądre dziecko, to to,
które wczoraj wychowaliśmy.
Dzisiejsze wyrozumiałe dziecko, to to,
któremu wczoraj przebaczyliśmy.
Dzisiejszy człowiek, który żyje miłością
i pięknem, to dziecko,
które wczoraj żyło radością.

Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat! Uśmiech

7 kroków

 

 

Rodzicu, oto 7 kroków do sukcesu – aby Twoje dziecko mogło poczuć się bezpiecznie.

  1. Nieustannie dawaj odczuć dziecku, ze jesteś obok i zawsze pomożesz.
  2. Pomagaj swojemu dziecku w poradzeniu sobie z gwałtownymi emocjami (lękiem, smutkiem, złością).
  3. Wspieraj emocjonalnie swoje dziecko w sytuacjach trudnych takich jak: wizyta w przychodni, zmiana rytmu dnia, choroba.
  4. Daj swojemu dziecku poczucie przynależności : stwórz mu własny kącik do zabawy, oswajaj z najbliższym otoczeniem.
  5. Znajdź dla swojego dziecka przytulankę – pocieszyciela, pozwalaj, aby dziecko mogło wszędzie je zabierać.
  6. Daj odczuć swojemu dziecku, że kochasz je bezwarunkowo.
  7. Wyznacz jasne reguły, postaw granice, określ zasady – nie zmieniaj ich w zależności od pory dnia czy swojego humoru.

Czytanki, artykuły

 

http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/ksiazki-ze-zlotej-listy  babybook

 CIEKAWE KSIĄŻKI

  1. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły” Adele Faber, Elaine Mazlish

Kącik dla rodziców

 

drobne2

 

W tym miejscu zamieszczamy ciekawe informacje dla rodziców z wychowawczego punktu widzenia. Zachęcamy do zapoznania się z ciekawymi artykułami, jak również z polecanymi przez nauczycielki pozycjami książkowymi lub innymi wydawnictwami, czy audycjami telewizyjnymi/radiowymi. Głównym celem, jaki przyświeca temu działowi jest szeroko pojęta pedagogizacja rodziców, będąca jednym z ważnych zadań naszej placówki.

014

REGUŁY OBOWIĄZUJĄCE W NASZEJ PLACÓWCE
Osoba przyprowadzająca dziecko zobowiązana jest oddać je pod opiekę bezpośrednio pracownikowi przedszkola.
UZASADNIENIE: My, pracownicy, chcemy zadbać o pełne bezpieczeństwo waszych dzieci już od momentu przyprowadzenia dziecka do przedszkola. Ważne jest dla nas abyśmy wiedzieli, że dziecko jest już w przedszkolu. 
Dziecko może być odebrane z przedszkola przez rodziców lub pisemnie upoważnione przez nich osoby dorosłe. Odbiór dziecka należy zawsze zgłaszać nauczycielowi.
UZASADNIENIE: Ważne jest dla nas, aby dziecko bezpiecznie wróciło do domu.
Rodzice, którzy przebywają na terenie przedszkola podczas zabaw i zajęć dziecka biorą na siebie pełną odpowiedzialność za dziecko. Kiedy rodzic załatwia sprawy w przedszkolu i nie może zająć się dzieckiem musi zgłosić ten fakt nauczycielowi, wtedy odpowiedzialność przejmuje nauczyciel.
UZASADNIENIE: Chcemy, żeby dziecko jednoznacznie wiedziało pod czyją jest opieką.
Podczas wycieczek dzieci zawsze są pod opieką nauczyciela i pracowników przedszkola. Rodzice uczestniczący w wycieczce służą pomocą nauczycielowi i wspólnie ustalają reguły opieki nad wszystkimi dziećmi.
UZASADNIENIE: Wdzięczni jesteśmy rodzicom za okazaną pomoc, jednak bierzemy pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo powierzonych nam dzieci.
W przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci żadnych zabiegów medycznych z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy. 
UZASADNIENIE: Bardzo zależy nam na zdrowiu Państwa dzieci ale nie mamy wiedzy medycznej i boimy się popełnić pomyłkę. Zaświadczenie od lekarza jest dla nas pomocne.
 
Rodzice zawiadamiają o wszelkich zakaźnych chorobach dziecka. W czasie choroby dziecko przebywa w domu i może przyjść do przedszkola, gdy jest całkowicie zdrowe.
UZASADNIENIE: Naszym zadaniem jest dbać o zdrowie wszystkich dzieci i zmniejszyć ryzyko rozprzestrzeniania się chorób w przedszkolu.
Dzieci powinny być przyprowadzane do godziny 8.30. O późniejszym przyprowadzeniu dziecka do przedszkola należy powiadomić nauczycielkę danej grupy.
UZASADNIENIE: Chcemy, aby Państwa dzieci miały możliwość uczestniczenia w pełnej ofercie przedszkola i nie były narażone na stres związany z późniejszym zgłoszeniem się na zajęcia.
W naszym przedszkolu przyzwyczajamy dzieci do regularnego spożywania urozmaiconych posiłków. W szczególnych przypadkach, kiedy dziecko nie toleruje wybranych potraw, wspólnie z rodzicami ustalamy zasady żywienia.
UZASADNIENIE: Chcemy, żeby dzieci nie były głodne i otrzymały posiłek zaspokajający ich potrzeby. Bardzo ważne jest dla nas, aby dzieci potrafiły przełamać własne uprzedzenia do niektórych potraw.
Na zebrania zapraszamy rodziców bez dzieci.
UZASADNIENIE: Podczas zebrań dzieci się nudzą, źle się czują, a poza tym przeszkadzają rodzicom i nauczycielom skupić się na temacie oraz szczerze porozmawiać.

72866397286632