Zdrowe żywienie

images (15)JAK  ZACHĘCIĆ  DZIECKO  DO  JEDZENIA  WARZYW   I   OWOCÓW

Pokaż dziecku, że jedzenie może być zabawą.

Zabawa dla twojego dziecka jest sposobem poznawania świata, dlatego to właśnie przez zabawę najłatwiej jest uczyć malucha zdrowych nawyków – istnieje wiele trików, które pomogą zachęcić dziecko do jedzenia warzyw, owoców i picia soków. Raz wpojone zdrowe nawyki będą dawały efekty przez długi czas! Pamiętaj o właściwych proporcjach – regularnych posiłkach i 5 porcjach warzyw, owoców lub soku dziennie. Przekonanie dziecka do częstego sięgania po owoce, warzywa oraz soki jest bardzo ważne dla jego zdrowia. Warzywa i owoce mają bowiem wszechstronnie korzystne działanie, zawierają cenne składniki: witaminy, składniki mineralne oraz błonnik pokarmowy. A ponadto, dieta bogata w warzywa, owoce oraz soki zapewnia dobrą formę – także dzieci. Oczywiście, musisz pamiętać, że inna bę- dzie porcja dla dziecka, inna dla osoby dorosłej, np. dla 5-latka porcja to już 1/2 banana, a dla dorosłego – cały banan. Ważne jest, abyś dostosowała porcje do całodziennego zapotrzebowania na energię i poszczególne składniki odżywcze.

W co więc bawić się z dziećmi, by zachęcić je do warzyw, owoców i soków?images (16)

Dla młodszych dzieci warzywa na kanapkach układaj tak, by tworzyły roześmiane buźki, statki z żaglami, słoneczko lub lubiane przez Twoją pociechę postaci z bajek. Zadbaj również o to, by cały posiłek ułożony na talerzu wyglądał tak, jak np. mapa prowadząca do ukrytego skarbu. Czym będą tu warzywa – to zależy tylko od Twojej wyobraźni. Podajemy kilka przykładów:
• z ziemniaków możesz za pomocą łyżki uformować bałwanka – z guzikami z groszku, nosem z kawałeczka marchewki i kapeluszem wyciętym z pomidora
• z pokrojonej rzodkiewki możesz przygotować chmurki (pomocny będzie tu niebieski talerz), z żółtej papryki – słoneczko, z sałaty – trawkę, na której znajdzie się pozostała część posiłku (np. kotlety)
• z brokułów możesz ułożyć wielki, zielony las, ryba lub mięso mogą wystąpić w charakterze gleby, z której las wyrasta, a ziemniaki, ryż lub makaron mogą stać się chmurkami
• krążki z pokrojonej marchewki mogą być kołami samochodu, sałata niech będzie zieloną karoserią (papryka – żółtą lub zieloną), groszek – światłami, smażony bakłażan – szybami
• plaster pomidora świetnie sprawdzi się w roli słońca zachodzącego za polami ułożonymi z fasolki szparagowej. Ciekawym sposobem jest również zabawa w chowanego, w której szukacie schowanych skarbów – mogą nimi być warzywa, owoce albo soki. Zadaniem twojej pociechy jest znalezienie schowanej rzeczy, zwieńczeniem zabawy będzie wspólne zjedzenie witaminowej zguby. Równie interesującą zabawą może być odgadywanie nazwy rzeczy trzymanej przez twoje dziecko w ręce. Każde warzywo może być wyzwaniem, gdy robi się to z zawiązanymi oczyma i jedynym sposobem rozwiązania zagadki jest dotykanie i próbowanie trzymanej rzeczy. Zgadywanie warzywa i owocu możesz przeplatać z okre- ślaniem smaku soku, jaki podałaś dziecku. Dla urozmaicenia zabawy możesz mieszać smaki ze sobą tworząc mixy sokowe, to z pewnością utrudni dziecku odgadnięcie jaki to sok i uczyni zabawę jeszcze bardziej ciekawą. Inny sposób przemycenia warzyw i owoców do diety maluchów to przygotowanie z nich czegoś, co dzieci uwielbiają. Np. deseru w postaci lodów z owocami i orzechami, mlecznego koktajlu z owocami (śmietana lub jogurt zmiksowane z owocami) albo sałatki z owocami, orzechami i rodzynkami. Na szczęście, z piciem soków nie ma żadnych problemów. Dzieci uwielbiają kolorowe i orzeźwiające smaki. Gdy, dodatkowo, podamy dziecku sok w szklance o ciekawym kształcie, mamy gwarancję, że nasza pociecha na pewno przyswoi porcję witamin.
warzywa1Przygotuj z dzieckiem wspólny posiłek
Gotowanie z dzieckiem to nie tylko doskonały pomysł na wspólne spędzanie czasu. Gdy masz do przygotowania posiłek warto zaangażować w jego wykonanie swoje dziecko. W dodatku, podczas wspólnej pracy, możesz przekazywać pociechom zdrowe nawyki żywieniowe. Co ważne, w trakcie wspólnego gotowania, twoje dziecko może spróbować wielu nowych potraw, dzięki czemu jego dieta staje się bardziej różnorodna i bogata w wartościowe składniki. Wspólne gotowanie możesz zacząć od układania listy zakupów. Zwróć uwagę na to, by znalazły się na niej różnorodne warzywa, owoce i soki. Wytłumacz dziecku, że nie wystarczy tylko jeden rodzaj produktu, ważna jest ich wielość. Każdemu nudzą się potrawy, które zbyt często pojawiają się na stole. Nie inaczej jest z owocami. Zatem jeśli najczę- ściej sięgasz po jabłka, mandarynki, banany lub pomarańcze, to zapomnij o nich na jakiś czas, zrezygnuj z tej monotonii i daj szansę innym – może sezonowym smakołykom. Podczas zakupów wytłumacz dziecku, co jest ważne przy wybieraniu owoców, warzyw i soków. Zwróć uwagę w przypadku warzyw i owoców na świeżość produktów oraz to, czy są uszkodzone. Gdy wraz z dzieckiem wybierasz sok, wytłumacz mu, dlaczego soki są zdrowe, pokaż, jak wiele jest różnych smaków i pozwól mu samodzielnie wybrać taki smak, na jaki ma ochotę. Jakie potrawy mo- żesz przygotować wraz ze swoją pociechą? Na pewno musisz dostosować poziom zadań do wieku swojego dziecka. Dla najmłodszych dobrym pomysłem będzie wspólne przygotowanie sałatki – gdy ty będziesz kroić składniki, twoje dziecko może mieszać je ze sobą. Podczas robienia kanapek, maluszek może ozdabiać je różnymi warzywami – papryką czy ogórkiem pokrojonym w paseczki. Starsze dzieci mogą wykonywać trudniejsze zadania, jak obieranie jabłek obieraczką. Przy przygotowywaniu posiłków zawsze możesz znaleźć proste czynności, w które warto zaangażować dziecko. Przy okazji wspólnej pracy, warto wykorzystać sytuację i postawić na stole szklankę soku, dla siebie i dla dziecka. Wspólne gotowanie w towarzystwie smacznego i zdrowego soku z pewnością stanie się rytuałem, do którego chętnie będziecie powracać